Utbildning

Jag hade länge planer på att studera. Att ta mig in på en lärarhögskola var ett alternativ, plugga något inom miljö var ett annat. Ett tag funderade jag till och med på att satsa på en militär karriär och plugga till officer. Men det känns som att det var riktigt längesedan nu. Nu ser jag inte meningen med det. Tre, fyra eller till och med fem år på ett ställe där jag inte skulle lära mig någonting. Ja, inget vettigt i alla fall. Jag tvivlar starkt på att jag skulle bli en betydligt bättre pedagog om jag fick utbildningen. Kunskapen jag skulle få i geografi (om jag nu skulle valt att bli geografilärare) hade jag lättare och betydligt snabbare kunna skaffa mig på egen hand. Med en trave böcker, några välriktade mail och eventuellt lite lab-utrustning skulle jag med säkerhet lära mig mycket, mycket mer på ett år än om jag slösat bort min tid på en skola. Dock skulle jag antagligen inte få jobb som lärare eftersom allt bygger på att man ska ha ett papper som säger att man är "utbildad" eller inte. Jag känner en del "utbildade" lärare. De kan säkert, eller förhoppningsvis, sitt ämne bra men har en väldigt skruvad människosyn. Och enbart baserat på det tror jag att jag skulle göra ett bättre jobb än dem.
Nu vill jag inte bli lärare. Inte just nu i alla fall. Och inte vill jag bli något annat som kräver en "utbildning" heller. Inte just nu i alla fall.
Folk verkar sucka när de hör att jag antagligen inte kommer plugga vidare. Och jag får erkänna att jag blir lite besviken då. Mitt liv skulle inte bli ett dugg rikare om jag utbildade mig.

Man is the artificer of his own happiness - Thoreau

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0